La un Salon de Inventica a metodelor de ocolire a taxelor şi impozitelor, românii ar câştiga un loc fruntaş: poate de aceea, astăzi, ei au cel
mai mic salariu mediu pe economie din Europa. România are vreo 7-8.000 de metode de fraudare a bugetului, pe o scală cuprinsă între "mărunt" şi "gigant". BLOGpeBLOC vă oferă o mică mostră de ingeniozitate care, de data asta, aparţine unor pensionari ce au pus la
treabă cupoanele de călătorie gratuită oferite de CFR.
STUDIU DE CAZ:
Nenea Ungureanu I. (78) din Botosani, nu are afaceri de
amploarea unui S.O. Vântu, dar se tine tare, alaturi de alti pensionari care au
“vad” la Gara de Nord. El a injghebat pe filiera Gara de Nord Bucuresti- Moldova ( Iasi-
Vaslui- Botosani ), o mica afacere, care mai adauga un strop la imensele pierderi
financiare pe care le inregistreaza anual CFR Calatori. Prezent langa
casieriile Garii de Nord, el acosteaza persoane care calatoresc spre Iasi,
Botosani sau Vaslui si le propune un targ reciproc avantajos, din care are de
suferit doar CFR. Fiind pensionar-veteran, beneficiar al unor cupoane de
calatorii gratuite cu trenul, el va propune clientilor sa devina insotitorul
lor spre destinatia care ii intereseaza. “Unde mergi? La Iasi? Se rezolva! Biletul
intreg costa vreo 85 lei, dumneata imi dai 40 de lei, un buletin de identitate si
eu o rezolv cu biletul de tren. La ora 12.00 ne imbarcam pe tren!”, a spus el
redactorilor BLOGpeBLOC. Practic, pe cupoanele de tren ale lui nenea Ungureanu,
cel care da banii va deveni insotitor de ocazie al pensionarului, iar
pensionarul este obligat sa calatoreasca impreuna cu el, altfel “clientul” ar
fi pasibil de amenda. “Veteranii au gratuitate, dar legea nu prevede insotitor
pe liniile CFR decat pentru cei cu handicap. Insotitorul va merge pe tren la
jumatate de pret, folosind cupoanele oferite de stat pentru calatorii cu CFR”,
ne-a informat una dintre casierele Garii de Nord. Dar nenea Ungureanu din Botosani nu
are un handicap vizibil, care sa necesite un insotitor, astfel incat devine
clar ca o astfel de filiera co-intereseaza si functionari din Gara de Nord. Cu o astfel de afacere, nenea Ungureanu se plimba cu trenul si isi baga in buzunar 40-50 de lei la o
singura cursa, iar CFR pierde 40-50 lei la o singura cursa: pe tren se va simti bine si va discuta cu “clientul” de ocazie despre problemele
insurmontabile pe care le are tara. Intrebat cum i-a venit ideea de a injgheba o
astfel de afacere, nenea Ungureanu ne-a declarant textual. “Deorece moldovenii e
destepti”. Cu astfel de destepti, Romania ramane cu un CFR falimentar si cu un buget
asimilabil Albaniei. Din informatiile noastre, nenea Ungureanu nu este singurul
care racoleaza calatori la Gara de Nord, mai existand cel putin alti 10
pensionari cate se ocupa cu aceasta. Cat ne-am straduit, nu am reusit sa gasim
o filiera asemantoare spre Banat sau Transilvania, fiind functionale doar cele
spre nordul-sudul Moldovei.